Veiligheid

Wij vinden veiligheid een belangrijk issue op het water. Een ongeluk zit tenslotte in een klein hoekje, en op het water ben je gewoon kwetsbaarder. Als motorbootvaarder is de kans groot dat je gas aan boord hebt, maar hoe ga je hier veilig mee om en voorkom je dat er brand uitbreekt op je schip?

Gasveilig
Ieder jaar gebeuren er nog gasongelukken aan boord, ook in volle havens. Gasongelukken zijn onnodig, het gevolg van zo’n ongeluk is persoonlijk schade, brand en hierdoor materiële schade. Allemaal voorkoombaar door veilig om te gaan met gas. Bij veilig gebruik hoort ook een veilige installatie en periodieke controle op deze installatie. Om je wegwijs te maken in de wereld van gas aan boord hebben we samen met belanghebbenden een brochure opgesteld met aandachtspunten waar je op moet letten, adviezen voor veilig gebruik en tips voor een periodieke controle. Lees hier de brochure, Gasveilig, een veilig idee.

Brandveilig
Nog te vaak lezen we over brandjes aan boord met ernstige gevolgen. Het is daarom belangrijk je eigen brandpreventie goed op orde te hebben. Er zijn veel zaken om rekening mee te houden. Een poederblusser van 2 kilo is bijvoorbeeld alleen geschikt voor beginnende brandjes en blust slechts 8 tot 9 seconden. Dit soort zaken zijn belangrijk om kennis van te nemen, lees daarom de brochure ‘Brandveilig, een veilig idee’ aandachtig door, zo zorg ook jij dat je goed voorbereid bent op een mogelijke brand aan boord.

Veiligheid op zee
Op zee worden de gevaren nog groter en is veiligheid nog belangrijker als op binnenwateren. Een goede voorbereiding is dan ook vanzelfsprekend. Er zijn diverse manieren om je voor te bereiden op het varen op zee. Lees hiervoor in ieder geval het preventieprogramma Zeevast van de KNRM. Ook het boekje ‘Veilig Varen - een handleiding voor de brandwatersporter’ is een aanrader. Dit boekje is via deze link te downloaden.
Navigeren op zee verschilt van navigeren op binnenwater. Daarom is het Theoretische Kustnavigatie (TKN) certificaat in het leven geroepen. Met dit certificaat in handen verklaar je theoretisch bekend te zijn met navigeren op Europese kustwateren. Het TKN-certificaat is door de overheid erkent, je krijgt hiermee tevens vrijstelling van een groot deel van de examenstof van Klein Vaarbewijs 1 en 2. Daarnaast heb je recht op het ICC (International Certificate of Competence) coastal waters. 
Tenslotte moet je op de hoogte zijn van het BVA - Bepalingen ter Voorkoming van Aanvaringen op Zee, 1972. De volledige tekst van deze bepaling is hier te lezen.

Boot op trailer
Het is lastig om in één alinea uit te leggen waar je boot aan moet voldoen om vervoer mogelijk te maken. Het verschilt namelijk in lading, gewicht, lengte en breedte. Om veilig en zonder bekeuringen op je bestemming aan te komen raden wij je aan alle rechten en plichten voor het vervoeren per trailer te lezen. Een boottrailer mag bijvoorbeeld niet breder zijn als 2,5 meter, en een ondeelbare lading mag zo breed zijn als nodig, maar wel weer met een maximale breedte van 3 meter. Zo zijn er nog veel meer regels waar je op moet letten. Voor de officiële regelgeving klik je hier.

Varen doe je samen!
In 2008 zijn Rijkswaterstaat, alle provincies, de havenbedrijven van Amsterdam, Rotterdam en Groningen, Watersportverbond, HISWA Vereniging, Koninklijke Schuttevaer en de ANWB de voorlichtingscampagne Varen doe je samen! gestart. Later haakten ook de KNRM, Nederlands Platform voor Waterrecreatie, Reddingsbrigade Nederland, Sportvisserij Nederland, Unie van Waterschappen en Waternet. De campagne wordt uitgevierd door Waterrecreatie Nederland, het vroegere SRN.

Tips voor de recreatievaart:

  1. Goed voorbereid op reis. Zorg aan boord voor actuele vaarkaarten van de wateren die je gaat bevaren. Blijf op de hoogte van de weersverwachtingen en vaar niet bij slecht zicht of in het donker als het niet nodig is. Zorg dat bij slecht weer alles zeevast staat.
  2. Dode hoek beroepsvaart. Beroepsschippers kunnen je soms niet zien door de dode hoek voor hun schip. Die kan maar liefst 350 meter zijn. Ofwel, drie voetbalvelden achter elkaar! Pas je koers en snelheid zo aan dat je buiten de dode hoek blijft. Als je de stuurhut van het schip ziet, dan kan de schipper jou ook zien.
  3. Duidelijke koers. Laat met je koers duidelijk zien wat je van plan bent. Steek het vaarwater of de vaargeul zo snel mogelijk over. Dit doe je door zo veel mogelijk in een rechte lijn van de ene naar de andere kant te varen.
  4. Regels blauwe bord. Wanneer een schip een blauw bord met wit flikkerlicht voert, passeer dan bij voorkeur aan de zijde van het blauwe bord. Uiteraard als de verkeerssituatie zich daarvoor leent. Denk vooruit zodat je snel kunt reageren. Op www.varendoejesamen.nl is een speciale folder over het blauwe bord te vinden.
  5. Vaart minderen. Zorg dat andere schepen geen last hebben van jouw hek- en boeggolven. Minder vaart om een groot schip sneller te laten passeren.
  6. Marifoon. Als je een marifoon hebt, ben je verplicht deze uit te luisteren. Vaar daarom met de marifoon aan (kanaal 10) en gebruik deze om gevaarlijke situaties te voorkomen. In marifoonblokgebieden, zoals bij verkeersposten, sluizen en bruggen, gelden de aangewezen marifoonkanalen.
  7. Attentiesein bij gevaar. Wijs andere schepen op gevaar door een lange stoot op de hoorn te geven.
  8. Geef beroepsvaart de ruimte. Vaar zoveel mogelijk langs de stuurboordwal en blijf uit de buurt van de beroepsvaart. Geef beroepsvaart vooral de ruimte bij bochten en havens!
  9. Zien en gezien worden. Wees altijd goed zichtbaar en zorg dat je vrij om je heen kunt kijken en de geluidssignalen van andere vaartuigen goed kunt horen.
  10. Vlot en veilig in de sluis. Zorg dat je in een sluis aan bakboord en stuurboord kunt afmeren. Plaats stootkussens en voldoende landvasten aan weerszijden van jouw vaartuig, voordat je een sluis in vaart. Sluit goed aan en leg aan bij een trap, als dat kan.

Meer nuttige en handige informatie is te vinden op www.varendoejesamen.nl en in de gratis VDJS App.

naar boven