Deel dit artikel:

Tweede leven voor polyester boten als damwand

Een groot deel van de Nederlandse pleziervaart is op leeftijd en getroffen door de ouderdom. Het kost de eigenaren vaak moeite om de realiteit onder ogen te zien en vaarwel te zeggen tegen wat jarenlang zeer dierbaar was. Houten- en stalen schepen zijn grotendeels te recyclen. Van polyester schepen kan op dit moment vijftig procent hergebruikt worden.

Bram van der Pijll is eigenaar van bootjessloperij Het Harpje. Hij noemt zichzelf weleens de uitvaartverzorger van de pleziervaart. In 2015 heeft Bootjessloperij het Harpje, het Watersportverbond en diverse andere partijen onderzoek gedaan naar het aantal ‘end of life’ boten in Nederland. Dit onderzoek moest duidelijkheid scheppen in water er werkelijk aan de hand is en welke afvalstromen daarbij kunnen ontstaan.

Nu heeft Van der Pijll met studenten van Windesheim een systeem ontwikkeld om ook het polyester afval, dat nu nog wordt verbrand, opnieuw te gebruiken. In Flevoland start binnenkort een experiment met damwanden die grotendeels bestaan uit polyester van oude gesloopte pleziervaartuigen. Veel boten zijn gemaakt van niet-smeltbaar kunststof. Uit onderzoek van Hogeschool Windesheim blijkt dat dit zogenaamde thermoharde composiet herbruikbaar is. Namelijk als versterkend element in nieuwe producten.

De afvalstroom composietproducten in Nederland is naar schatting 4.500 ton per jaar. Naar verwachting groeit de stroom de komende jaren. Er was nog geen bruikbare methode om de materiaalstroom beter en nuttiger te hergebruiken. De studenten van Hogeschool Windesheim van het KIEM-VANG-onderzoeksproject onderzochten hoe je thermoharde vezelversterkte kunststoffen opnieuw kunt inzetten. Ze ontdekten twee belangrijke afvalbronnen: de rompen van kleine bootjes en de rotorbladen van windmolens. Het materiaal voor hergebruik mag niet te klein zijn. Dan biedt het veel stevigheid en kan het dienen als versterkend element in nieuwe producten. Op die manier kun je er zware, stevige dingen mee maken. Die komen vooral van pas komen in de grond-, weg- en waterbouw.

 

naar boven