Beroepsvaart

Op de grotere wateren krijg je hoe dan ook te maken met beroepsvaart. Wees hierop voorbereid en ken de belangrijkste regels om fatale ongelukken en irritaties te voorkomen. Hoe ga je om met beroepsvaart als recreatievaarder?

Denk altijd goed na in een situatie met beroepsvaart, in de meeste gevallen heeft deze groep voorrang. Toch is dit niet in alle situaties het geval, hoewel de beroepsvaarder dan toch nog de neiging heeft om voorrang te nemen. Via de marifoon kun je altijd communiceren met de beroepsvaart, hiermee kun je lastige situaties voorkomen.

Dode hoek
Bedenk je wel altijd dat beroepsvaart te maken heeft met een dode hoek, bij grote schepen kan deze maar liefst 350 meter groot zijn! Pas daarom je koers en snelheid op deze dode hoek aan, en denk eraan dat zolang je de stuurhut van het schip ziet, de schipper jou ook kan  zien.

Geef ruimte
Bij bochten en havens heeft de beroepsvaart meer ruimte nodig, hou hier rekening mee. Zorg er overigens altijd voor dat je beroepsvaart de ruimte geeft en vaar zoveel mogelijk langs stuurboordwal.

Ga je oversteken bij een vaargeul, geef dan een duidelijke koers aan. Hier kunnen andere op anticiperen en zo hoeft een beroepsvaartschip niet onnodig uit te wijken. Uiteraard hou je er rekening mee dat je deze niet in de weg ligt tijdens je oversteek.
In het samenwerkingsproject Varen doe je Samen is voor de gevaarlijke punten op het water een instructie gegeven van de wijze waarop je kunt manoeuvreren.

naar boven