Varen in het buitenland

Er zal ongetwijfeld een moment komen dat je met je boot naar het buitenland wilt. Nu is het niet zo dat je zomaar de landgrenzen over kunt varen, hiervoor zijn papieren nodig en je dient je te houden aan de landelijke regels. Daar komen de internationale veiligheidseisen nog eens bij, zo zie je dat de reisvoorbereiding wellicht het belangrijkste onderdeel is van je reis.

SOLAS voorschriften
Iedereen kent het verhaal van de Titanic, om zo’n soort ramp niet vaker te laten gebeuren werd een internationaal veiligheidsverdrag opgesteld, SOLAS. Dit is een afkorting voor ‘Safety of Life at Sea’. Dit is het belangrijkste international verdrag op het gebied van scheepsveiligheid. Ook voor de zeegaande pleziervaart zijn een aantal bepalingen van het SOLAS van toepassing. Hierin is de reisvoorbereiding een hele belangrijke, wanneer blijkt dat er een ongeluk is gebeurd als gevolg van een slechte reisvoorbereiding dan kan je als schipper aansprakelijk worden gesteld. Het is daarom altijd raadzaam de punten te controleren, hoe vanzelfsprekend deze soms ook zijn. Zo check je voor vertrek altijd het weerbericht, en ben je tijdens je reis ook continu op de hoogte van de voorspellingen.

Bootpapieren per land
Er zijn diverse documenten en papieren nodig wanneer je in het buitenland gaat varen. Over het algemeen heb je douanepapieren nodig en een bewijs van bekwaamheid. Documenten die van pas kunnen komen zijn het ‘Internationaal Certificaat Pleziervaartuig’ (ICP) en het ‘Internationaal Certificaat van Competentie’ (ICC). De documenten vraag je aan via onze webshop. Om snel te kunnen zien welke bootpapieren je per land nodig hebt kijk je hier.

Regelgeving per land
Naast de papieren gelden er ook verschillende regels per land als je het bijvoorbeeld hebt over marifoongebruik, aanwezigheid van een vuilwatertank en een bemanningslijst. Als je naar Denemarken vaart zie je dat voor dit land een bemanningslijst niet verplicht is. Je hoeft dus niet alle gegevens van je bemanningsleden bij te houden. Maar vaar je via Duitsland, dan is het wel verplicht voor het aanlopen van de zeehavens. Na het plannen van je vaarroute is het daarom verstandig even te kijken welke regels er gelden, wellicht wil je dan je vaarroute nog aanpassen.
Voor de specifieke regelgeving per land verwijzen we je naar deze pagina.

naar boven